بهترین تغذیه کنکوری ها در روزهای باقیمانده به کنکور

با توجه به قرار گرفتن در ایام برگزاری کنکور سراسری و ایام امتحانات دانستن نکات تغذیه ای ضروری کمک می کند تا این روزها را بهتر سپری کنید…

 

شاید اضطراب روزهای آخر، داوطلبان را برای درس خواندن و تلاش بیش‌تر، ترغیب کند اما در واقع این تلاش‌های آخر،نگرانی و

اضطراب آزمون در این روزهای کوتاه باقی‌مانده تا کنکور باعث می شود تا داوطلبان نتوانند بهترین کارایی را در روزهای باقی مانده داشته باشند.

تغذیه کنکوری ها  :

تغذیه مناسب که به خودی خود موضوعی  مهم و ضروری در سلامت افراد محسوب می شود ، در این ایام برای داوطلبان آزمون سراسری جنبه ی حیاتی و سرنوشت ساز پیدا می کند .

بررسی ها نشان می دهند، در این چند روز باید رژیم غذایی را بی خیال شوند ( یکی از مهم ترین عوامل آمادگی ذهنی ، مصرف انرژی است و مصرف کم کالری در این

دوران می تواند سبب کاهش قدرت یادگیری شود) .

خوارکی ها و مواد غذایی حاوی آهن نیز از جمله مواد غذایی مواد مغذی به شمار می روند . کاهش دریافت میزان کافی آهن ، سبب افت قدرت یادگیری خواهد شد.

مصرف منابع خوب آهن نظیر گوشت و جگر از راهکارهای افزیش دریافت آهن به شمار می رود . عدم مصرف چای و قهوه در فاصله ی ۲ ساعت پس از صرف غذا نیز با

این هدف توصیه می شود که این نوشیدنی ها باعث جلوگیری از جذب آهن موجود در مواد غذایی می شوند . اسیدهای چرب امگا ۳ ، از دیگر مواد مغذی موثر در

افزایش حافظه به شمار می روند . اسیدهای چرب امگا۳ باعث حفظ غشای سلول های عصبی می شوند و عملکرد بهتری را برای مغر رقم می زنند.

گفتنی است، لبنیات را فراموش نکنید،مخصوصا ماست و مطالعات اخیر نشان می دهند مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای

امتحان نهایی موثر است.

لبنیات به ویژه ماست که حاوی کلسیم است ، در سیناپس های عصبی و برای انتقال پیام های عصبی به عضلات نقش مهمی دارد که البته این خاصیت در ماست به

دلیل وجود اسید لاتیک بیشتر است، به همین دلیل هم مصرف آن شب ها و قبل از خواب توصیه می شود.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند در ایام امتحانات، به مواد غذایی سرشار از ویتامین B,C,D عنایت ویژه ای شود. سبزیجات ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ، فلفل فرنگی و

مرکباتی مانند پرتقال،لیمو شیرین و ترش، توت فرنگی، و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش مهم و پر رنگی دارد.

بخور و نخورهای تغذیه کنکوری ها

 

۱- گاهی اوقات داوطلبان علاقمند به صرف غذا هستند ولی احساس بی اشتهایی دارند . یادتان باشد چنانچه نزدیک به وعده های اصلی غذایی مواد شیرین مصرف

شوند ، چون قند آنها به سرعت جذب خون می شود و موجب افزایش قند خون می گردد ، ایجاد سیری کاذب می کنند . در این صورت بی اشتهایی رخ می دهد.

شیرینی ها ارزش تغذیه ای بالایی ندارند و حاوی مقدار کافی مواد مغذی نیستند . شیرینی ها نمی توانند نیازهای تغذیه ای انسان را تامین کنند و چنانچه

جانشین غذای اصلی بشوند ، موجب سوء تغذیه خواهند شد.

۲- استفاده از میوه ها و سبزی های تازه ، ماهی ، تخم مرغ ( یک عدد در روز ) به حفظ سلامت شما کمک بسیاری می کند . ضمنا ویتامین ها و مواد معدنی لازم را به

بدن تان می رسانند . پروتئین موجود در ماهی و تخم مرغ از نوع بسیار خوب و با کیفیت بالاست و برای رشدتان ضروری است.

 

۳- گروه ویتامین های B یا ب کمپلکس نیز در افزایش یادگیری بسیار موثرند . علاوه بر این مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های B برای کاهش عصبانیت و خستگی

و افسردگی نیز توصیه می شود . از آنجا که داوطلبان به هنگام درس خواندن و آماده شدن برای آزمون سراسری معمولا دچار اضطراب و استرس زیادی می شوند ، بهتر

است مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را فراموش نکنند.

و اما نکته آخر

کنکوری های ۹۷ ، استراحت داشته باشید

۴-استراحت کافی به خصوص در دورانی که فعالیت فکری زیادتری دارید ، بسیار ضروری است . خستگی و بی خوابی از عواملی است که قدرت حافظه و یادگیری را

کاهش می دهد . بنابراین با برنامه ریزی مناسب سعی کنید برنامه ی خوابتان منظم و کافی باشد . ۵- تحرک جسمی کافی و متعادل ، موجب شادابی و قدرت بیشتر

حافظه می شود . به همین دلیل توصیه می کنیم روزانه ۱۵ دقیقه را به انجام ورزش های ساده ای مثل دوچرخه سواری ، پیاده روی

اختصاص دهید . اگر این ورزش در محیط هایی سرسبز مثل پارک انجام شود ، علاوه بر تاثیر مثبت بر جسم ،موجب افزایش روحیه و شادابی  نیز خواهد شد .

انجام ورزش و تحرک جسمی از لحاظ روحی شما را برای یک روز پرفشار آماده خواهد کرد.

تـــمـاس